Eyetracking ist aus dem Marketing nicht mehr wegzudenken. Schließlich offenbart es, was die Aufmerksamkeit der Konsumenten erregt. Doch die Potenziale reichen ...
Martin Meißner released a new paper together with other researchers regarding shopping in virtual reality stores. Read more!
Read more of the current research of Prof Dr Martin Meißner in the field of eye-tracking methodolody.
Herzlich Willkommen am Lehrstuhl für Marketing!
Welche Chancen bieten neue Technologien, wie Virtual und Augmented Reality, das Einkaufsverhalten von Konsumenten besser zu verstehen? Können Empfehlungsagenten blickbasiert gesteuert werden? Wie laufen Entscheidungsprozesse in virtuellen und realen Einkaufsumgebungen ab? Welche Informationen lassen sich aus Social Media Daten gewinnen? Wie können Social Media Influencer effizient ausgewählt werden?
Mit diesen und ähnlichen Fragen beschäftigt sich der Lehrstuhl für Marketing in Forschung und Lehre. Die Forschungsschwerpunkte des Lehrstuhls sind derzeit: Soziale Medien und Digitalisierung, Informationsverarbeitung und Entscheidungsforschung sowie Entscheidungsunterstützungssysteme im Einzelhandel. Dabei wird in den meisten Forschungsprojekten ein quantitativ-empirischer Forschungsansatz verfolgt und neueste Methoden verwendet, wie z.B. Eyetracking, Virtual Reality (VR), Augmented Reality (AR) und Text Mining.
Wir arbeiten sowohl eng mit führenden nationalen und internationalen Forschungseinrichtungen als auch mit kleinen und großen Unternehmen zusammen. Internationale Kooperationen und Ko-Autorenschaften in der Forschung bestehen unter anderem mit der Duke University (USA), Monash University (Australien), dem Karlsruher Institut für Technologie (KIT), den Universitäten Gießen und Bielefeld sowie der Universität von Chile.
Die Arbeit am Lehrstuhl ist grundsätzlich problem- und nicht disziplinorientiert. Damit geht zwangsläufig eine interdisziplinäre Ausrichtung einher, die sich in der Einbindung von externen Partnern in Lehre und Forschung zeigt.
Research in the area of recommender systems in retailing is still in its infancy. In an interdisciplinary research project with Jella Pfeiffer, Thies Pfeiffer and Christian Peukert, we work on developing a recommender system based on attentional information, i.e., mobile eye-tracking information. Results of first empirical studies were recently published in the Journal of Management Information Systems, Information Systems Research, and Journal of Business Research. The development of such a recommender system is a long-term project that requires overcoming technical obstacles and working on many open questions regarding the interpretation of mobile eye-tracking data. Our research group is among the first investigating attentional processes in virtual retail environments. Our approach allows us to automatically analyze the respective data, i.e., allocate fixations to the respective objects in virtual reality. In virtual reality, we can analyze attentional processes “on the fly” and change the environment in real time based on the respondent’s gaze behavior.
Mobile eye tracking has been brought up as a promising research tool for analyzing the effectiveness of promotional design elements. It can be used as a new instrument for collecting data on shopper navigational behavior, aisle placements, and shelf position and therefore is an opportunity to provide new insights into naturalistic shopping behavior. It seems that with the advent of highly portable lightweight mobile eye-tracking equipment, the door is now open for analyzing attentional processes in real-world retail settings. We think that, with the advent of Google glasses or similar technology, our research will be very important for retailers, marketing researchers, and the entire society, as we cannot only understand attentional processes better but also interact with consumers based on attentional information.
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Research in this area focusses on better understanding information search processes and decision making. We are particularly interested in understanding the extensive information search processes for digital innovations. We frequently use eye tracking to measure visual attention of decision makers. PhD courses on how to use eye tracking are offered on a regular basis.
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Social media have become an integral part of digital marketing strategies. Companies must rethink their communication strategies and learn how to use social media in a targeted manner. A particular challenge is also the fact that the relevance of social media is constantly changing. The marketing discipline is faced with the task of developing and empirically testing theories that justify the effective use of social media. Our research focuses on influencer marketing and the Internet of Things (IoT).
Presentations at conferences:
Tel: | +49 7541 6009-1500 |
Raum: | Semi 1.07 |
Thema der Dissertation:
„Effectiveness of AR Marketing Activities Within the Different Stages of the
Customer Journey“